Galleri Sult
Januar-Februar 2014
Kurert av KOLLEKTIVET
-en norsk kunstner, aktivist og kuratorgruppe.
Upcycling er en prosess der avfall og andre ubrukelige gjenstander blir laget om til nye bedre produkter, i dette tilfelle KUNST. Avfall er kasserte gjenstander, restprodukter eller energibærere som ikke lenger har sin opprinnelige verdi. Noen kunstnere leter gatelangs etter avfallsmateriale, andre har i sin produksjon materiale som kan regnes som avfall, trykk som avviker fra de andre, deler av kunstverk som alene ikke kan brukes, skisser som aldri ble utviklet. Kunst har verdi i seg selv, uansett materiale. Upcycle ønsker å gå forbi materialet og inn i kunstens kjerne, dens mening og formidling. Samtidig, som også sett i Land Art og Street Art, har også Upcycling en verdi utenfor kunstnerens budskap: Shepard Fairey, en av pionerene bak Street Art, beskrev sin kunst ved å bruke Marshall McLuhan sitt uttrykk; The medium is the message. Upcycling undersøker forholdet mellom natur og kultur ved å ta stilling til materialets opphav og hvordan vi som kultur kan bidra til et levedyktig miljø. Men først og fremst tvinger Upcyling fram en verdidebatt. I en verden der kommersialismen har større makt en noe annet, kan Upcycling i et stort format true verdens verdisystem. Ved å Upcycle blir spørsmålet stilt: Hva har verdi og hva er verdi?
Upcycling som begrep har eksistert siden slutten av
90 tallet, da som et uttrykk for gjenbruk i industrien. Som et begrep i kunsten
står Upcycling på skuldrene til Ready-Mades, Found Objects, Dada, Arte
Povera og Trash Art (subgenre til Found Art). Found Objects beskriver kunst som er laget av allerede eksisterende
objekter, Pablo Picasso var en av de aller første til utføre denne ideen når
han limte på et bilde av en stol på maleriet; Still life with chair caning (1912). Marchel Duchaps mest kjente Ready-Made er Fountain (1917), et pissoar, kjøpt på en jernvarehandel, så satt på
en pedestal og utstilt som kunst. Arte
Povera (poor art) var en moderne kunstbevegelse som først ble sett i Italia
på slutten av 1960tallet. Kunstnerne tok en radikal stilling til verdiene til
industrien, politikken og kulturen. De satte også spørsmål ved om kunst, som et
privat personlig uttrykk, hadde noen videre verdi i samfunnet. De brukte
ukonversielle materiale som mat, glass, jord, aske, ild og stoff. Interessant
nok undersøkte Arte Povera, som også Upcycling
gjør, forholdet mellom natur og kultur. Parallelt med denne beveglesen fant vi Land Art, Antiform, Postminimalisme og
Conceptual Art. Nyere eksempler på Upcycling kan sees her.
Økonomisk vekst fører til økt produksjon
og forbruk. Dette er den viktigste drivkraften bak de økte avfallsmengdene. I
følge Miljøstatus i Norge, oppstår det mer avfall i Norge enn i et
gjennomsnittlig EU-land. På grunn av høyt forbruk og stor vekst i norsk økonomi
de siste årene, er det ikke uventet at avfallsmengden per innbygger er høy sammenlignet
mange andre land. Den totale avfallsmengden i
Norge har vokst med over 30 prosent siden 1995. Som et av verdens
rikeste land har mange muligheter. Hvem er vi som kultur? Hva står vi for? Hva
sier vårt forbruk om oss? Hvem ønsker vi å være?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar